Efter efterårsferien går det længe ventede renoveringsprojekt af Broager Kirke i gang. Projektet har været i støbeskeen i adskillige år og begyndte egentlig med, at kirken skulle kalkes indvendig. Mange års anvendelse af stearinlys og i det hele taget den daglige brug af kirken har sat sine spor i den hvide kalkfarve, som med årene er blevet mere og mere grå. Kirken er ikke kalket indvendig siden 1995.

Renoveringsprojektet omfatter opdatering af elektriske installationer, maling af inventar, lydanlæg og ikke mindst opdatering af hele varmeanlægget til fjernvarme. Alt i alt et projekt til ca. 8,5 mio. kr.

Det store projekt betyder mange midlertidige ændringer for kirke- og sognelivet i Broager. I denne proces får vi stor hjælp fra vores nabosogne, som heldigvis har stillet sig meget velvilligt til rådighed, så fx bryllupper kan foregå i Dybbøl Kirke, og bisættelser og begravelser kan foregå fra enten Sognegården i Broager, fra Kapellet eller fra Nybøl Kirke. Alle sædvanlige gudstjenester, også hvor der er dåb, henlægges til Sognegården. Tid og sted for julegudstjenesterne er endnu ikke planlagt.

I løbet af renoveringsprocessen afholder menighedsrådet ”åbent hus” et par gange, hvor vi viser frem, hvor det kan lade sige gøre. Der indbydes hertil, når renoveringsarbejdet tillader det.

Med udgangen af maj 2025 skulle renoveringen gerne være slut. Det betyder også, at konfirmationerne i 2025 ikke kan foregå i Broager Kirke. Det er derfor aftalt, at konfirmationerne kan foregå i Nybøl Kirke. Inden sommerferien flytter vi igen ind i et helt opgraderet kirkerum.

Menighedsrådets rådgiver på projektet er Tegnestuen Mejeriet. Projektleder Steen Thielsen styrer forløbet og koordinerer alle de mange forskellige håndværkere og konsulenter, der skal involveres i et kirkerenoveringsprojekt.

På vegne af Menighedsrådet.

Marianne Tychsen